ügyfél-elégedettség

időnként hibázunk
Fókuszban az ügyfél-elégedettség

Fókuszban az ügyfél-elégedettség

Természetes, hogy időnként hibázunk. Ilyenkor nagyon sokszor nem maga a hiba a fő probléma, hanem a panasz rossz kezelése, figyelmen kívül hagyása. Hogyan előzhető meg mindez? A következő lista segít abban, hogy egy panaszt úgy tudjunk kezelni, hogy az ügyfelek lehetőleg ne negatív élményként éljék meg.

 

  • Panasz esetén a lehető leggyorsabban vegyük fel a kapcsolatot a vevővel. Ha egy panasz érkezik, igyekezzünk a lehető leggyorsabban reagálni, tudatni az érintettel, hogy a lehető leggyorsabban igyekszünk eljárni. Ezzel elérjük, hogy vevő nem fogja magát bizonytalanságban érezni.
  • Előfordulhat, hogy a vevő a panasza miatt nem a legudvariasabb stílusban keres meg. Ebben az esetben is törekedjünk a higgadt és tárgyilagos kommunikációra. Talán a legfontosabb ilyenkor, hogy minél előbb derítsük ki, tudjuk meg, hogy a vevőnek pontosan mi a problémája, mi az, amire megoldást szeretne kapni?
  • A hibás teljesítés milyen kellemetlenséget okozott a vevőnek? Nem mindegy, hogy adott esetben 5 karton helyett csak 4 karton ásványvizet vittünk ki házhozszállításnál, vagy egy általunk bérbe adott autó klímája reggel, a családi nyaralásra induláskor romlik el? Ezt is nagyon fontos, hogy minél előbb megtudjuk, hiszen ezzel tudjuk a vevő valódi problémáját a lehető leggyorsabban megoldani: azt, amiért eredetileg fizetett.
  • Minden esetben ajánljunk fel megoldást: ez lehet javítás, a termék cseréje, levásárlás, illetve pénzvisszatérítés. A lényeg, hogy minden esetben arra törekedjünk, hogy megoldjuk az ügyfél problémáját. A bérautós példánál maradva: ebben az esetben bérlőként nem vagyok kint a vízből azzal, ha visszakapom a bérleti díjat, hiszen attól még nem tudok elutazni a családommal. Ha viszont kapok egy csereautót, az megoldás lehet.
  • Ajánljunk fel kompenzációt! A panasz megoldásától függetlenül jó üzenete van annak, ha az okozott kellemetlenségért cserébe felajánlunk valami kompenzációt: ez lehet ajándék termék, szolgáltatás, vagy egy kedvezmény.
  • Mindig köszönjük meg a visszajelzést, és az is hasznos lehet, ha pár mondatban tájékoztatjuk az ügyfelet, hogy milyen intézkedéseket tettünk, hogy hasonló probléma a jövőben lehetőleg ne merüljön fel.

Van-e bevezetett gyakorlat az ügyfél-elégedettség ellenőrzésére a panasz megoldása után?

 

Szerencsés megközelítés, ha sikerrel kezeltünk és megoldottunk egy ügyfélpanaszt, ott még nem tekintjük lezártnak a folyamatot. Ilyenkor fontos, hogy a megoldott probléma után hogyan alakul, hogyan változott az ügyfél elégedettsége. Az ügyfél elégedettségének tesztelése sok szempontból kulcsfontosságú a vállalkozás számára:

 

Ügyfélmegtartás

 

Hűség és lojalitás: az elégedett ügyfelek nagyobb valószínűséggel térnek vissza, és újra vásárolnak majd. Ez növeli az ügyfélmegtartási arányt és a bevételt, csökkenti a lemorzsolódást. Az elégedetlenség az ügyfelek elpártolásához vezethet, az ilyen ügyfél másik szolgáltatót keres. Ezért az elégedettség mérése és javítása segít az ügyfelek megtartásában.

 

Pozitív WOM (Word-of-mouth) reklám, több ajánlás

 

A WOM (word-of-mouth), magyarul szájreklám az egyik leghatásosabb reklámja a vállalkozásnak. Pénzbe sem kerül, ellenben hatékony. „Mindössze” elégedett ügyfelek kellenek hozzá, akik jót mondanak rólunk másoknak, ezzel ajánlva minket.
Több ajánlás: az elégedett ügyfelek gyakrabban és nagyobb eséllyel ajánlják a vállalkozást barátaiknak és családtagjaiknak, ami növelheti a potenciális új ügyfelek számát.
Pozitív vélemények: az elégedett ügyfelek nagyobb valószínűséggel hagynak pozitív véleményeket és értékeléseket az online platformokon.

 

Versenyelőny erősítése

 

Az ügyfél-elégedettség jól kommunikálható, és fontos megkülönböztető tényező lehet a versenytársakkal szemben, főleg egy telített, erősen kompetitív piacon. Az ügyfél-elégedettség mérése segíti, hogy célzott hűségprogramokat alakítsunk ki, amelyek növelik az ügyfél lojalitását.

 

Fejlesztési lehetőségek

 

Visszajelzések fontossága: az ügyfelek visszajelzései értékes információkat nyújtanak arról, hogy mely területeken célszerű és szükséges fejleszteni a terméket vagy a szolgáltatást.
Folyamatos javítás: az elégedettség mérése segít azonosítani a meglévő, ügyfeleket zavaró problémákat és hiányosságokat, így lehetőséget ad a folyamatos fejlesztésre.

 

Pénzügyi előnyök

 

Elégedett ügyfelek – magasabb bevételek. Az elégedett ügyfelek gyakrabban és többet vásárolnak és költenek, ami növeli a vállalkozás bevételeit és hasznát.
Lehetőség a költségcsökkentésre: egy új ügyfelet megszerezni mindig drágább, mint egy meglévőt megtartani. Ezért az ügyfél-elégedettség mérésével és javításával költséghatékonyabbá, így eredményesebbé tehető a vállalkozás.

 

Az ügyfelek elégedettségének a tesztelése tehát nemcsak az ügyfélmegtartás és a pozitív szájhagyomány szempontjából fontos, hanem versenyelőnyökhöz is juttat. Értékes visszajelzéseket nyújt a folyamatos fejlődésedhez. Az elégedett ügyfelek hozzájárulnak a vállalkozás hosszú távú sikeréhez és fenntarthatóságához. Ezért fontos, hogy az ügyfél-elégedettség változását a problémamegoldás után is ellenőrizzük.
Ezt az alábbi lépésekkel, és eszközökkel tehetjük meg:

 

  1. Utólagos felmérés, (Post-Resolution Survey)
    Kérjünk azonnali visszajelzést. Közvetlenül a probléma megoldása után küldjünk egy rövid kérdőívet az ügyfélnek, amelyben értékelheti és kifejtheti az elégedettségét a megoldás minőségével és a problémakezelés folyamatának az egészével kapcsolatban. A következő kulcskérdések legyenek a felmérésben például1. „Mennyire elégedett a probléma megoldásával?” vagy „Mennyire volt elégedett az ügyfélszolgálatunkkal?”, „Mi az, amit jónak/rossznak talált a probléma megoldása során?”
  2. Follow-up hívás vagy e-mail
    Néhány nappal vagy héttel a probléma megoldása után hívjuk fel az ügyfelet, vagy küldjünk neki egy e-mailt. Érdeklődjünk, érzi-e, hogy a panasza megnyugtató módon rendeződött, és van-e bármilyen további kérdése vagy esetleges aggálya.
  3. Net Promoter Score (NPS)
    NPS-kérdőív kiküldése: küldjünk egy NPS-felmérést, amelyben megkérdezzük az ügyfelet, hogy mennyire valószínű, hogy ajánlaná a vállalkozást másoknak a probléma megoldása után. Ha az ügyfél korábban már kitöltött hasonló kérdőívet, akkor hasonlítsuk össze az aktuális NPS-pontszámot a korábbi értékekkel, hogy lássuk, javult-e, vagy romlott az ügyfél véleménye.
  4. Ügyfél-elégedettségi Index (CSI-Customer Satisfaction Index)
    CSI-kérdőív kiküldése: ha még nincs, készítsünk egy részletes elégedettségi kérdőívet, amely lefedi a probléma megoldásának a különböző aspektusait, például a válaszidőt, a megoldás hatékonyságát, eredményességét és az ügyfélszolgálat vevőorientáltságát.
  5. Visszatérő vásárlók viselkedésének elemzése
    Vásárlási adatok elemzése: kövessük az ügyfél vásárlási szokásait és aktivitását a probléma megoldása után. Gyakrabban tér vissza vásárolni? Esetleg ritkábban? Ha igen, minél előbb próbáljuk megtudni ennek az okát. Ha az ügyfél a problémájának a megoldása után vált visszatérő vásárlóvá, az az elégedettségének a jele lehet.
  6. Ügyfél-interakciók nyomon követése
    Használjunk ügyfélkapcsolat-kezelő rendszert (CRM), hogy nyomon követhessünk az ügyféllel történt minden interakciót, és figyeljük, hogy milyen gyakran fordul hozzánk újabb kérdésekkel vagy problémákkal, vagy milyen gyakran és milyen értékben vásárol újra.
  7. Online vélemények és közösségi média figyelése
    Figyeljük és ellenőrizzük az online véleményeket és a közösségi média hozzászólásokat, hogy megtudjuk, az ügyfél nyilvánosan hogyan értékeli a szolgáltatást a panasz megoldása után. Erre a feladatra be lehet állítani pl. Google értesítést. Az online visszajelzésekre minden esetben igyekezzünk reagálni, és használjuk ezeket az információkat a szolgáltatás további fejlesztésére.
  8. Hűségprogramok és jutalmazás
    Egyedi, különleges ajánlatok: ajánljunk fel az ügyfélnek valamilyen személyre szóló, különleges kedvezményt vagy ajándékot a panasz megoldása után, és figyeljük, hogy él-e ezekkel a lehetőségekkel. Ha az ügyfél tagja egy már meglévő hűségprogramnak, figyeljük a viselkedését, hogy lássuk, változott-e az elkötelezettsége, és ha igen, milyen irányban.

 

A fenti módszerekkel az ügyfelek elégedettségének a változását könnyen ellenőrizni tudjuk. Az utólagos felmérések, follow-up hívások, NPS, CSI, a vásárlási viselkedés elemzése, az ügyfél interakcióinak nyomon követése, online vélemények figyelése és hűségprogramok egyaránt hatékonyak lehetnek. Ezek a módszerek segítenek abban, hogy pontos képet kapjunk az ügyfelek elégedettségéről és folyamatosan javítani tudjuk a szolgáltatási színvonalat.