Egy üzleti terv vázlata az első lépés a sikeres tőkebevonás felé vezető úton. Az üzleti terv adja meg a potenciális hitelezőknek vagy befektetőknek azokat az információkat, amelyek alapján el tudják dönteni, hogy a vállalkozás hitelezhető-e, vagy befektetésre érdemes-e.
Ez a vázlat 10 fő fejezetből áll, amelyek egy üzleti tervnek a gyakorlatban általánosan elfogadott kereteit adják.
1. Vezetői összefoglaló
A vezetői összefoglaló egy általános áttekintést nyújt az üzleti tervről. Tartalmazza a vállalkozás alapadatait, beleértve a vállalkozás üzleti koncepcióját, misszióját, vagy küldetésnyilatkozatát, a vállalkozás rövid bemutatását: kiderül belőle, hogy milyen problémát felismerve hoztuk létre. Bemutatjuk, hogy a problémát hogyan oldjuk meg, és tömören, felsorolásszerűen ismertetjük a vállalkozás termék- és szolgáltatáskínálatát.
A vezetői összefoglaló azért fontos része az üzleti tervnek, mert az olvasó a figyelmét már itt fel kell kelteni és meg kell ragadni. Ha az érdeklődés felkeltése nem sikerül, akkor sajnos nagy az esélye, hogy az üzleti tervet nem fogják tovább olvasni, és biztosan nem fognak befektetni a vállalkozásunkba. Igen, ez a rész azért van, hogy eladja az üzleti tervet.
2. A vállalkozás áttekintése
Ez a rész adjon egy átfogó képet a vállalkozásról. Mutassa be annak történetét, az alapítókat, az ő sztorijukat, motivációikat. Azt, hogy honnan és miért indult a vállalkozás, jelenleg hol tart, és hová szeretnénk eljutni vele. Itt ismertessük részletesebben a termékeinket, szolgáltatásainkat, azt, hogy milyen piacokon működünk, merre szeretnénk fejlődni, továbblépni, és a fő termékeinknek kik a vevői, melyek a fő célcsoportjaink.
Mutassuk be vállalkozásunk eddigi fejlődését, méretét, a legfontosabb üzleti, gazdasági mutatóit, az árbevétel, a nyereség alakulását, a vállalkozás jelenlegi tőkeszerkezetét, alkalmazotti létszámát, a működés területét, az alkalmazottak számát, kb. hány vevő/ügyfél van, hány üzlet, telephely stb.
3. Iparági elemzés
Az iparági elemzésben mutassuk be a vállalkozás piacát. Ismertessük a piacméretet, a piaci trendeket, változásokat. Ha új piacra tervezünk belépni, indokoljuk, hogy miért, és annak várható sikerességét támasszuk alá releváns kutatási adatokkal!
4. Piacelemzés, buyer personák
A piac elemzése során ismertessük az ott jelen lévő fő vevői szegmenseket. Az ő lényeges jellemzőiket, igényeiket, motivációikat. Mutassuk be a saját vevőinket, buyer personáinkat is. Ezek ismeretében a meglévők mellé a jövőben olyan termékeket, szolgáltatásokat és marketingstratégiákat tudunk majd kialakítani, amelyek a lehető legjobban lefedik a vevőink igényeit. Ezzel pedig több bevételt és magasabb profitot érhetünk el.
5. A konkurencia, versenytárselemzés
A piaci konkurencia megfigyelésével és elemzésével azonosítani lehet a jelenlegi és az esetleges jövőbeni közvetlen és közvetett konkurenciákat. Az elemzések során azonosítani az erősségeiket, gyengeségeiket. Ezzel pozícionálni tudjuk magunkat hozzájuk képest, meg tudjuk határozni a saját piaci erősségeinket, gyengeségeinket, a lehetőségeinket, és persze fel tudjuk mérni, hogy milyen esetleges jövőbeni veszélyekkel kell majd szembenéznünk.
6. A marketingterv
A marketingtervben részletezzük a jelenleg meglévő és a tervezett fő termékeket és szolgáltatásokat. Mutassuk be, azok hol helyezkednek el a termékpiramisunkban. Mutassuk be a termékmixünket egy BCG mátrix használatával. (A BCG mátrix egy, a Boston Consulting Group által kidolgozott módszer, amely a piaci részesedés és növekedés alapján sorolja be egy vállalkozás termékeit. A BCG mátrix egy nagyon jó eszköz arra, hogy termékoldalról megközelítve előre jelezze a vállalkozás várható növekedési kilátásait.)
Szintén itt mutassuk be az árazási stratégiánkat, az értékesítési stratégiát és az értékesítési csatornákat.
7. Működési terv
A működési tervben mutassuk be, hogy hogyan állítjuk elő, vagy honnan szerezzük be a termékeket, szolgáltatásokat. Itt ismertessük azokat a kulcsfontosságú napi folyamatokat, amelyeket a vállalkozás az ügyfelek kiszolgálása érdekében végez, továbbá a tervezett bővülés legfontosabb mérföldköveit, amelyeket a vállalkozásunkkal elérni tervezünk.
8. Menedzsment és csapat
Ebben a részben ismertessük a vállalkozás menedzsmentjét és a siker szempontjából fontos kulcsembereket. Ennek a résznek a fő célja, hogy a befektetőt meggyőzzük arról, hogy a vállalkozásban dolgozók rendelkeznek azokkal a kompetenciákkal, amelyek szükségesek a kitűzött üzleti célok eléréséhez. Ez a rész tartalmazza a kulcsemberek rövid életrajzát, valamint képesítéseiket és tapasztalataikat. Ha vannak a vállalkozás életében meghatározó szakértők, külsős partnerek, alvállalkozók, őket is itt mutassuk be!
9. Pénzügyi terv
A vállalkozás pénzügyi terve az üzleti terv kiemelten fontos része. Az üzleti tervben leírtakból, az ott megfogalmazott célokból itt lesznek számok, amelyekből kiderül, érdemes-e vállalkozásunkba fektetni.
A pénzügyi terv tartalmazza a vállalkozás legfontosabb pénzügyi előrejelzéseit tárgyév +5 évre előre. Ezen belül egy eredménykimutatást, egy mérlegtervet és egy cash flow kimutatást. Készítsünk fedezetszámítást, érzékenységvizsgálatot, pénzügyi kockázatelemzést. Pénzügyi tervünk mutassa meg tervezett bevételi forrásainkat, az eladási volumeneket, a vállalkozás költségszerkezetét, a költségek skálázhatóságát, a várható megtérüléseket. Fontos, hogy az itt szereplő becslések mindegyikét megfelelő módon alá tudjuk támasztani.
10. Függelékek, mellékletek
Itt tegyünk közzé minden olyan, az egyes pontokhoz kapcsolódó ábrát, képet, grafikát, videót, külső hivatkozást, táblázatot, amelyek segítik a leírtak jobb megértését, szemléltetik azokat, vagy plusz információkat hordoznak. Ezek a mellékletek lehetnek folyamatábrák, piackutatások, felmérések részletesebb elemzései, pénzügyi kimutatások, már meglévő termékek használat közben történő bemutatása stb.
Amit érdemes betartani, illetve elkerülni a prezentáció készítése közben
- A tervezéskor, az anyag véglegesítésénél használjunk felsorolásokat a diákon. Ez könnyen, gyorsan áttekinthetővé és jól olvashatóvá teszi a leírtakat. Azaz, aki elolvassa, egyszerűen hozzájut azokhoz az információkhoz, amelyeket át szeretnénk adni.
- Csak tömören és lényegretörően! Ne terheljük túl a közönséget sok szöveggel! A one pager és a pitch deck célja az érdeklődés, a figyelem felkeltése. Érthetően magyarázzuk el azt, amit el szeretnénk mondani, de ne zsúfoljuk tele a diákat felesleges információkkal!
- Ne tömjük tele a diákat túl sok folyó szöveggel, mert emiatt sokkal kevesebben fogják végigolvasni, ami rontja a pénzhez jutási esélyeket.
- Fontos a nem túl kicsi betűméretet, a könnyen olvasható betűtípus, a jól olvasható színséma. Kerüljük például a sötétszürke alapon sötétbordó betűszínt.
- Mindenképp tüntessük fel az elérhetőségünket! A prezentáció a végén tartalmazza azt, hogy hol érnek el. Így a közönség rögtön tudni fogja, hogy a kérdéseivel hová tud fordulni.
- Feleslegesen ne mutassunk be túl sok csapattagot! A túl sok információ túlterhelheti a közönséget. Legyen egyértelmű, hogy kik a legfontosabb, a vállalkozást ténylegesen vezető csapattagok.
- Ha élőben prezentálunk, meséljünk el egy történetet, használva a történetmesélés, a storytelling erejét. A storytelling lényege, hogy mondanivaló lényegét egy – akár részben kitalált – történetre felfűzve adjuk át. Ezen a történeten keresztül át tudjuk adni, hogy miért fontos az a probléma, amit megoldunk, és miért az adott megoldást választottuk, és az hogyan fogja segíteni a piacot. Ezzel elérhetjük, hogy a közönség, köztük a potenciális befektetők is egyrészt jobban bevonódjanak az előadásba, másrészt egy érdekes sztorit mindenki sokkal könnyebben megjegyez, mint egymás után felsorolt 17 felmérés eredményét és adatot. Egy jó történet szórakoztató, tanulságos és emlékezetes.
- Ne csak száraz statisztikákat, számokat ismertessünk! Ugyan üzletről van szó, ezért a számok fontosak, de önmagukban rettenetesen unalmasak. Egy érdekes, konzisztens, a vállalkozást és a piac teljes képét bemutató történettel ezt az unalmat el tudjuk kerülni. Kétségtelen tény, hogy az adatok, a számok, főleg a pénzügyi mutatók fontosak, de ömlesztve, önmagukban nagyon nehéz megjegyezni őket.
- A prezentációt szükség esetén bontsuk ki, vagy akár bátran rövidítsük. A prezentáció tartalma legalább annyira fontos, mint az, hogyan adjuk elő. Amikor beszélünk, mindig figyeljük a közönséget, a reakcióikat, az érdeklődésüket az előadás egyes részei iránt. Az előadásmódot és a tartalmat a közönséghez igazítsuk!
- A prezentáció nem egyenlő a diák tartalmának a felolvasásával! A szükséges információk átadása mellett az előadás célja a közönség figyelmének fenntartása és felkeltése. Felolvasóest helyett vonjuk be őket, és keltsük fel az érdeklődésüket!
Tény, hogy jó one pagert és pitch decket összerakni nem könnyű. De ha jól oldjuk meg, az azt jelenti, hogy pontosan értjük a vállalkozást, márpedig ez az egyik első lépés a befektetés és a siker felé vezető úton. Ha írásban megvan, már „csak” elő kell tudni adni. Mindkettőnek egy nagy titka van: nekiállni, megcsinálni, aztán újra és újra gyakorolni és gyakorolni. Az ebbe fektetett idő és energia biztosan meg fog térülni.